vrijdag 20 juni 2008

Hectische taferelen .....

In ronde 8 was het deze keer een zwarte dag voor de zwarten. Wit was oppermachtig, hetgeen bleek uit de uitslagen (12-06-08): jaap - ab 1-0 en mario - hans 1-0.

Een week later was het een echte 'dog day evening'. Opgezweept door de luidkeelse aanmoedigingen van hun baasjes in verband met de wederopstanding van die Mannschaft, gooiden de beestjes alle remmen los. De suggestie om naast de Bres dan maar een Koreaans restaurant te beginnen bood in elk geval op korte termijn geen uitkomst en is ook op langere termijn natuurlijk te drastisch. Niettemin is een oplossing in de impasse nodig, want anders zullen er binnenkort weinig spelende leden van club meer over zijn. Dit keer was het in elk geval voor Jaap te gortig en staakte hij zijn partij, Mario achterlatend met een waarschijnlijk gewonnen stelling (=prognose Fritz 9).
In de andere partij sloeg Wim -overmoedig geworden door zijn laatste twee overwinningen in de onderlinge partijen- een remise-aanbod van Bart af, om vervolgens langzaam maar zeker weggedrukt te worden.
Uitslagen ronde 9 (19-06-08): mario - jaap afg (ws 1-0), wim - bart 0-1.

Dit resulteert in de volgende stand:
bart 115, mario 112 (ws +5), hans 111, jan 111, casper 106, jaap 106 (ws -3), enno 102, gabor 100, wim 96, ab 94, peter 91.

Een spoedige algemene ledenvergadering lijkt wenselijk, besloten wel te verstaan: no dogs allowed.

2 opmerkingen:

  1. Partij mario-jaap, 19 juni (nationale blafdag)

    1.e4 d5
    2.ed5 pf6
    3.d4 pd5
    4.c4 pb6
    5.Le3!?(Lg4 eruit halen) Lf5!?
    6.Df3 Dc8
    7.pc3 e6
    8.c5(Lb4 eruit halen) pd7
    9.g4 Lg6
    10.h4 h6
    11.ph3 e5?! zwart wil "los"komen,maar wit krijgt nu aanval
    12.h5 Lh7
    13.Lc4 f6
    14.g5 pc6
    15.0-0-0 ed4
    16.Ld4 pde5
    17.Le5 pe5
    18.g6!??! uiteraard is hier tde1 of the1 de aangeweze zet,maar g6 bleefdoorspoken in het hoofd.Het was een poging tot creatie van kunst of cafeschaak hoe je het ook wilt benoemen ;-)
    Zwart moet de dame wel nemen,op pc4 komt the1, en op bv. Lg8 was het idee om Lg8,tg8, ->Dd5 te spelen.
    Ik was er niet zeker van of het wel helemaal goed was, de hoofdvariant om hier door te berekenen was: 18..pf3
    19.Lf7 Ke7 20.pd5 kd7! 21.pb6 kc6 22.ld5 kc5 23.pc8 tc8 24.gh7 en hier stopte de analyse achter het bord.De zet die ik niet heb doorberekend(uitgezonderd 22..kb5!? waarop ik a4 enz. zou spelen) was 23..Lg8! Fritz kwam hier mee aan zetten.Na bv. 24.Lb7 tb8 25.td8 tb7 26.tf8 tb4 27 b3 blijft het onduidelijk(kan zwart Lb3 spelen of niet bv.)
    --------------

    de partij ging zo verder:

    18...pf3
    19.Lf7 ke7
    20.pd5 kd8? dit geeft wit nu de kans het te winnen.
    21.pb6 ke7
    22.the1 pe5
    23.pc8 tc8
    24.f4 lg8
    25.fe5 en hier stopte de partij door het klaroengeschal van de honden..
    een vervolg geweest zou kunnen zijn:
    25...Lf7
    26.ef6 kf6
    27.tf1 ke5
    28.gf7 lc5
    en nu 29.kc2 om pf4-g6 te kunnen spelen,de koning moet verzet worden omdat anders le3 met schaak komt,na bv. pf4 direkt.

    Voor Jaap;ik ben ook vrijwel direkt weggegaan en het geblaf zit me soms ook dwars,dat er honden zijn is niet erg in mn optiek maar dat ze maar door blijven blaffen en er niets tegen wordt gedaan door de baasjes.Nu was er een voetbalwedstrijd op,maar anders gaat het net zo met alleen maar muziek in de Bres.Zou het jammer vinden als je nu een tijd wegblijft Jaap, want je bent wel een smaakmaker en altijd fijn om mee te kletsen.

    gegroet,
    mario.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die Mario,

    de partij moet ik zelf nog naspelen, maar ik vond het een leuke partij (dames die aangeboden worden neem ik meestal..) die nog onbeslist was. Neemt niet weg dat jij waarschijnlijk veel beter stond. En wat de honden betreft: je hebt helemaal gelijk, ik stoorde me verschrikkelijk aan de honden, de hondeneigenaars en aan het beleid van de bres hierover dat ik me alleen maar zat te ergeren en het me even wat teveel werd.

    tot na de vakantie!!!

    BeantwoordenVerwijderen